Nedvask av leilighet

Nedvask av leilighet

Nedvasken av leiligheten er en viktig oppgave, enten du skal flytte ut og eller du bare ønsker å gi hjemmet ditt en grundig rengjøring. Denne jobben tar tid og krefter, og krever nøye oppmerksomhet til detaljer for å sikre at alle områder er skinnende rene. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva det vil koste deg å sette bort denne jobben, hva det inkluderer, og hvordan du kan finne den rette leverandøren.

Enten du gjør jobben selv eller overlater den til profesjonelle, så vil denne guiden hjelpe deg å oppnå et tilfredsstillende resultat.

Få et tilbud fra en vaskehjelp

Få rask tilbakemelding fra en kvalitetssikret vaskehjelp som passer for deg.

Hva koster nedvask av leilighet?

Hvor mye det koster for en nedvask varierer ut ifra størrelsen på leiligheten, samt hvilke ekstratjenester som eventuelt skal utføres. Det brukes noen ulike prismodeller, for eksempel fastpris, timespris eller pris per kvadratmeter.

  • Prisen per kvadratmeter ligger i sjiktet fra 75 til 110 kroner per kvadratmeter.
  • Timeprisen ligger ofte mellom 500 til 800 kroner.
  • For en leilighet på ca. 50 kvm koster det vanligvis fra ca. 4.500 til 6.000 kroner.
  • For en leilighet på ca. 100 kvm koster det vanligvis fra ca. 7.500 til 9.500 kroner.
  • For en leilighet på ca. 150 kvm koster det vanligvis fra ca. 9.000 til 11.000 kroner.
Det kan også hende du må betale ekstra for:
  • Møblerte boliger: Dette krever mer tid med tanke på flytting av møbler etc.
  • Kilometergodtgjørelse: Hvis det typisk er lang avstand, eller hvis renholderen må hente/levere nøkler på et annet sted enn oppdragsadressen.
  • Helgetillegg: Enkelte renholdsfirmaer vil ta ekstra betalt for helgejobbing.

Noen vaskejobber krever tjenester ut over det normale, som kan føre til høyere pris.
Det kan for eksempel gjelde oppdrag der:

  • Boligen har veldig store vinduer
  • Boligen har uvanlig høyt tak
  • Man røyker innendørs
  • Har husdyr

Hva påvirker prisen?

Prisen på en total nedvask av leiligheten vil påvirkes av flere faktorer. Her er en oversikt over de viktigste faktorene som påvirker hva du må betale:

1. Størrelse på leiligheten:
Størrelsen på leiligheten vil trolig ha aller mest innvirkning på prisen. Jo større leiligheten er, desto mer tid og ressurser kreves, som igjen øker prisen.

2. Tilstand på leiligheten:
Godt vedlikeholdt leilighet:
En leilighet som har blitt regelmessig rengjort er enklere og raskere å vaske.

Dårlig vedlikeholdt leilighet:
Hvis leiligheten har samlet mye skitt, fett eller flekker over tid, krever det mer arbeid og kanskje til og med spesialprodukter.

3. Rengjøringsbehov:
Spesifikke rengjøringskrav kan påvirke prisen, som for eksempel:

  • Utvendig vask av vinduer
  • Gardinrens
  • Tepperens
  • Fjerning av mugg og kalkavleiringer
  • Vasking av bod
  • Vasking av peis

4. Møblering:
Er leiligheten møblert kan dette koste deg ekstra, da det er mer jobb for firmaet å flytte rundt på ting.

5. Lokasjon:
Byområder:
Rengjøringstjenester kan være dyrere i byområder på grunn av høyere driftskostnader.

Reisetid:
Noen kan også ta betalt for kilometergodtgjørelse.

6. Tilgjengelighet:
Om rengjøringspersonalet må hente og levere nøkler et annet sted enn boligen, kan dette bli lagt til i prisen.

7. Tidspunkt for rengjøringen:
Helger eller kveldstid: Rengjøring i helger eller på kveldstid kan ofte koste mer enn rengjøring på vanlige ukedager.

Hva er inkludert i prisen?

Når du betaler for en proff nedvask av leilighet, er det vanligvis en rekke tjenester som er inkludert i prisen. Disse skal sørge for at hele boligen er grundig rengjort og klar for overtakelse eller visning. Her er en oversikt over hva som typisk er inkludert:

Kjøkken

Rengjøring av alle skap og skuffer, både innvendig og utvendig.
Grundig vask av komfyr, ovn, kjøleskap, fryser og oppvaskmaskin, inkludert bak og under hvitevarene.
Avfetting av kjøkkenvifte og vask av fliser og benkeplater.
(Innvendig vask i hvitevarer kan være en tilleggstjeneste.)

Bad og toalett:

Grundig rengjøring av toalett, dusj, badekar, vask og gulv.
Fjerning av kalkavleiringer fra kraner, fliser og dusjdører.
Rensing av sluk og ventiler.
Vask av speil og fliser.

Stue og soverom:

Støvsuging og vask av gulv.
Rengjøring av alle overflater, inkludert vinduskarmer, dørkarmer og lister.
Støvtørking av lysbrytere og stikkontakter.
Rengjøring av innebygde skap og garderober, både innvendig og utvendig.

Vinduvask:

Vasking av vinduer innvendig (utvendig kan være en ekstratjeneste), inkludert vinduskarmer og sprosser.
Fjerning av flekker og skitt som har samlet seg over tid.

Gulv og vegger:

Støvsuging og grundig vask av alle gulvtyper, inkludert tepper, parkett og fliser.
Flekkfjerning på vegger, hvis det er aktuelt, samt generell tørking av veggoverflater.

Tak og lister:

Støvtørking av tak, taklister og ventilasjonsåpninger for å fjerne spindelvev og støv.

Andre områder:

Rengjøring av boder og garasje, dersom dette er avtalt.
Fjerning av søppel og personlige eiendeler som er igjen.
En sluttinspeksjon er ofte en del av vasken og blir gjort for å sjekke at alle områder er rengjort tilfredsstillende og oppfyller de avtalte standardene.

Noen rengjøringsfirmaer tilbyr tilleggstjenester som eksempelvis tepperens, gardinvask og fjerning av røyklukt. Disse tjenestene kan medføre ekstra kostnader og bør spesifiseres i avtalen.
Det lurt å avklare med rengjøringsfirmaet hva som er inkludert i prisen i forkant for å unngå misforståelser.

Er det verdt å leie en vaskehjelp til jobben?

Å leie en profesjonell vaskehjelp til nedvask av leiligheten kan være en fornuftig investering, særlig i forbindelse med flytting eller salg. Det sparer deg for tid og krefter i en stressende periode, slik at du kan fokusere på andre viktige oppgaver. Profesjonelle rengjørere har også erfaringen og riktig utstyr til å sikre et godt resultat, noe som kan være krevende å få til på egen hånd.

For leietakere kan en proff vask sikre tilbakebetaling av depositumet, ved å møte utleiers rengjøringskrav. For selgere kan det øke boligens attraktivitet og om du er heldig føre til et raskere salg og høyere pris. Mange rengjøringsfirmaer har også garantier på jobben de gjør, som gjør at du slipper å bekymre deg over resultatet. Selv om det kan virke kostbart, kan verdien av den sparte tiden og den høye kvaliteten på rengjøringen gjøre det vel verdt investeringen.

Hvor lang tid tar en nedvask?

Hvor lang tid det tar å vaske ned en leilighet vil variere. Det er flere faktorer som påvirker dette, som størrelsen på leiligheten, tilstanden den er i, og hvor mange som jobber med rengjøringen. Om du har leid inn et rengjøringsfirma så kan du spørre dem om et estimat på hvor lang tid det vil ta. Basert på deres erfaring og de spesifikke forholdene i din leilighet kan de sannsynligvis gi deg et godt svar på dette.

Her er noen estimater på hvor lang tid du bør beregne:

Liten leilighet (50-70m²)
En liten leilighet kan vanligvis vaskes ned på 4-6 timer, forutsatt at den er i normal tilstand og ikke krever ekstra arbeid på grunn av inngrodd skitt eller flekker.

Mellomstor leilighet (70-100m²)
For en mellomstor leilighet vil det trolig ta rundt 6-8 timer å fullføre nedvasken.

Stor leilighet (100-150m²)
En større leilighet kan ta 8-12 timer å vaske ned grundig. Her vil det ofte være nødvendig med flere rengjørere om man skal fullføre på én dag.

Veldig stor leilighet (over 150m²)
For veldig store leiligheter kan nedvasken ta 12 timer eller mer, avhengig av antall rom og spesifikke rengjøringsbehov. Flere rengjørere vil vanligvis være nødvendig for å håndtere en så omfattende oppgave.

Tiden det tar vil også bli påviket av andre ting enn bare størrelsen på leiligheten. For eksempel vil en leilighet som har blitt regelmessig vedlikeholdt ta kortere tid å vaske enn en som har samlet mye skitt og flekker over lang tid. Ekstra tid kan også være nødvendig for spesialoppgaver som fjerning av mugg, dyrehår, lukt eller røykflekker.
Antallet personer som rengjør leiligheten vil også definitivt påvirke tiden det tar. Jo flere som vasker, desto kortere tid vil det ta å fullføre.

Hvordan kan jeg få tilbud på nedvask av leilighet?

Å finne og få tilbud fra et rengjøringsfirma er en enkel oppgave. Du kan søke på nettet etter rengjøringsfirmaer i ditt område, les kundeanmeldelser for å få en følelse av kvaliteten på tjenestene deres. Spør gjerne noen i kretsen din om anbefalinger, da personlige erfaringer stort sett er pålitelige. Kontakt flere firmaer for tilbud, og gi dem detaljert informasjon om leiligheten din og om du har noen spesifikke rengjøringsbehov. Mange firmaer tilbyr også gratis befaring for å kunne gi et nøyaktig pristilbud.

Sørg for at firmaet har de nødvendige forsikringer, slik at du er beskyttet i tilfelle skade eller uhell. Be om å få tilbudet skriftlig, som spesifiserer hva som er inkludert i prisen. Legg merke til hvordan firmaet kommuniserer, rask respons, tydelige svar og profesjonell opptreden er ofte indikatorer på god kundeservice.

Følger du disse rådene kan du finne et pålitelig firma som tilbyr god service til en god pris.

Du kan også komme i kontakt med en av våre samarbeidspartnere via kontaktskjemaet på knappen under.

Andre relaterte spørsmål:

Det er lurt å bestille nedvasken minst 2-3 uker i forveien for å sikre at du får en tid som passer deg og for å unngå stress i siste liten. I travle perioder, som ved månedsskifte, kan det være nødvendig å bestille enda tidligere.

De fleste profesjonelle firmaer tilbyr en garanti på arbeidet sitt. Dette betyr at de vil komme tilbake og rette opp eventuelle mangler hvis du ikke er fornøyd med resultatet. Sørg for at dette er spesifisert i kontrakten.

Ja, du kan være til stede mens nedvasken utføres, men det er ikke nødvendig. Mange velger å gi nøklene til rengjøringspersonalet, slik at de kan utføre jobben når det passer best.

Det er en god idé å fjerne personlige eiendeler og møbler, hvis mulig, for å gi rengjøringspersonalet full tilgang til alle overflater. Dette gjør jobben deres enklere og sikrer en grundigere rengjøring.

Avhengig av leilighetens tilstand, kan det være lurt å vurdere tilleggstjenester som tepperens, gardinvask, og fjerning av røyklukt. Disse kan bidra til en enda mer grundig rengjøring og forbedre boligens totale presentasjon.

Profesjonelle firmaer bruker ofte spesialiserte og miljøvennlige rengjøringsmidler som er effektive og trygge for både mennesker og kjæledyr. Hvis du har spesifikke preferanser eller allergier, bør du informere firmaet på forhånd.

Få et uforpliktende tilbud

Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal vaskehjelp.